Tuesday, March 6, 2012

Tekanan Darah Tinggi

1.Tekanan darah tidak sama sepanjang masa.Ia sering berubah-ubah mengikut keperluan badan.

2.Jika kadar tekanan darah sentiasa lebih tinggi daripada kadar biasa untuk suatu jangka masa yang lama,maka keadaan ini dikenali sebagai Tekanan Darah Tinggi (hipertensi).

3.Tekanan darah optima ialah 130/80 mmHg.......jika tekanan melebihi 180/110 mmHg maka kadar tekanan darah kita adalah terlalu tinggi......

4.Tekanan darah tinngi kebiasaannya tidak menunjukkan sebarang tanda atau gejala.Anda mungkin mengalami tekanan darah tinggi tetapi pada masa yang sama merasa sihat.Itulah sebabnya anda patut berjumpa doktor selalu untuk mengetahuinya.

5.Hanya satu cara saja untuk mengetahui sama ada anda mengidap tekanan darah tinggi atau tidak iaitu dengan memeriksa tekanan darah anda secara berkala.

6.Petugas kesihatan/doktor anda akan memeriksa tekanan darah anda setiap kali bagi menentukan kadar tekanan darah anda yang sebenar.Tekanan darah adalah tekanan yang dikenakan terhadap salur darah arteri semasa peredaran darah yang disebabkan oleh denyutan jantung.

7.Akibat dari Tekanan Darah Tinggi adalah seperti berikut:-
### Serangan jantung
### Angin ahmar
### Kegagalan jantung
### Kerosakan buah pinggang
### Kerosajan retina mata (hypertensive retinopathy)

8.Jika Tekana Darah OPTIMA (130/80 mmHg).....maka anda perlu terus mengawal tekanan darah anda dengan cara-cara berikut:-

>>> Memeriksa tekanan darah secara berkala....2 tahun sekali jika jadarnya normal atau lebih kerap jika didapati jadarnya tinggi atau ada ahli keluarga yang mengidap hipertensi,angin ahmar atau serangan jantung

>>> Tidak merokok......nikotin dari rokok akan memasuki darah dan menyebabkan jantung berdenyut dengan lebih cepat.Nikotin juga menyempitkan salur darah halus dan memaksa jantung mengeoam dengan lebih pantas.

>>> Makan secara sihat,dengan mengurangjan pengambilan GARAM dan LEMAK.

>>> Bersenam secara berkala

>>> Elakkan pengambilan alkohol

>>> Kekalkan berat badan unggul

9.Jika anda disahkan mengidap Tekanan Darah Tinggi,....maka...

@@@ Makan ubat secara berkala seperti yang dinasihatkan

@@@ Jangan berhenti makan ubat tanpa nasihat petugas kesihatan/doktor

@@@ Jumpa doktor secara berkala bagi mengawal tekanan darah anda.


10.SAYANGILAH NYAWA ANDA????KAWAL KADAR TEKANAN DARAH ANDA....

No comments:

Post a Comment