Thursday, March 15, 2012

Bagaimana Manusia Berfikir

1.Dalam kehidupan seharian kita berjumpa dengan berbagai jenis manusia.

2.Ada manusia bijak,ada yang sederhana pandai dan ada yang kurang pandai disamping yang bodoh.

3.Ada manusia yang suka kepada aktiviti berpidato,berhujah,membuat matematik,mengarang,berpuisi,mencipta lagu,dll.Semua perlakuan manusia ini bergantung kepada kebolehan otaknya dan bagaimana ia berfikir.

4.Didapati,orang yang suka aktiviti mengira/matematik tidak suka kepada aktiviti seni.Begitu juga orang yang mencari kepuasan dengan melahirkan sesuatu karya tidak berminat membuat analisis dan perbahasan.Mengapa ini berlaku?

5.Ini berlaku kerana otak manusia terbahagi kepada dua hemisfera cerebral otak (kiri dan kanan) dan mempunyai fungsi yang berbeza.

6.Didapati bahawa keupayaan dan minat seseorang dalam bidang tertentu bergantung lada pembahagian 'kiri' atau 'kanan' hemisfera yang dominan.

7.Hemisfera kiri adalah bahagian rasional dan logikal.Fungsi pentingnya ialah menterjemah persepsi kepada perwakilan realiti,fonetik dan berkimunikasi dengan 'dunia' berasaskan analisis logik.

8.Contoh aktiviti hemisfera otak kiri adalah membaca,menulis,memahami bahasa,mengira,memproses maklumat-maklumat kecil dan benda yang lurus/tetap.

9.Ringkasnya hemisfera otak kiri berfungsi bagi membolehkan pemikiran manusia ke arah perkara-perkara berkaitan sains,matematik,pengiraan,realiti,objektif,logik,linear,analisis,agresif,ilmu yang boleh dikira,berturut-turut.

10.Hemisfera kanan pula ialah hemisfera intuitif yang mengkhayal dan menerima perkara secara keseluruhan (holistik).Merupakasn bahagian otak yang menghargai seni,meninjau bentuk pernyembahan,ritual,alam ghaib dan perasaan.

11.Hemisfera otak kanan ini adalah bahagian yang membentuk semula corak-corak dan maklumat yang terkumpul dan dengan itu mengujudkan idea/konsep yang baru.

12.Ringkasnya hemisfera otak kanan berfungsi bagi membolehkan pemikiran manusia ke arah sastera,imaginasi,subjektif,seni,kreatif,holistik,pasif,ilmu yang berbentuk eksperimen,memahami corak dan serentak.

13.Pemahaman tentang kebolehan otak manusia membolehkan kita melihat kekuatan pemikiran seseorang sama ada condong keoada 'kiri' atau 'kanan'.Seorang penganalisis atau peguam selalunya lebih objektif dan melihat kepada fakta dalam membuat keputusan tanpa tolak ansur dimana mereka banyak menggunakan otak kiri.Sebaliknya seorang penulis novel/pereka fesyen menggunakan banyak imaginasi,melihat kepada keseluruhan nukilannya tanpa sedikit pun cacat cela,penuh subjektif berusaha? menawarkan sesuatu yang baru.

14. Walau pun terdapat pembahagian fungsi bagi otak kiri dan kanan,terdapat juga manusia yang boleh berupaya menjalankan aktiviti yang menggabungkan kedua-dua otak kiri dan kanan,umpamanya seorang doktor,penganalisis komputer dll.

No comments:

Post a Comment