Saturday, March 31, 2012

Berfikir ke arah kebenaran

1. Seseorang yang hendak bercakap benar terlebih dahulu perlu berfikir kearah kebenaran.

2.Tidak boleh tidak sebagai seorang profesional tidak kiralah sama ada politikus,saintis,doktor dll perlulah bercakap benar jika mahu terus kekal berjaya dalam kehidupan.

3.Apatah lagi sebagai seorang yang beragama Islam mesti mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW yang digelar AL-AMIN.

4.Dengan berfikir ke arah mencari kebenaran sepanjang masa maka akan memberikan pemahaman yang jelas disamping kepuasan yang tidak ada tolok bandingnya dan tidak ternilai dengan timbunan harta/wang ringgit.

5.Dengan kaedah sentiasa berfikir dengan betul maka kita akan dapat mengetahui kebenaran.Kadangkala kejayaan mempraktiskan kaedah berfikir dengan sangat menakjubkan.....contohnya....berjaya mengenal pasti sama ada seseorang itu penipu atau tidak.Tiada rahsia yang ada disebaliknya,yang perlu cuma berfikir ke arah kebenaran dan sentiasa bercakap benar.e

6.Penipu sebenarnya cuba menghindari seseorang yang lurus bendul/bercakap benar kerana ianya boleh mendatangjan masalah kepadanya dimana orang yang memang terkenal bercakap benar akan lebih berani menghadapi segala kemungkinan dimana lebih diyakini apa saja cakapnya oleh semua pihak termasuk hakim.

7.Setiap orang sepatutnya dilatih bercakap benar.Lebih-lebih lagi bila kita seorang yang berpengaruh seperti politikus dll.

8.Kepentingan berfikir ke arah mencari kebenaran dan sentiasa bercakap benar tersangat penting sekiranya kita mahu mencungkil kebenaran dan menegakkan kebenaran.

9.Percayalah bahawa kegemilangan Islam lampau sehingga dapat menerajui banyak bidang ilmu termasuk sains,matematik,kedoktoran dll adalah antaranya kerana sifat mulia ummahnya ketika itu yang sangat amanah serta sentiasa berfikir mencari kebenaran serta bercakap benar mengikut sunnah Rasulllah SAW

10.Sebagai manusia yang profesional,kita harus melapurkan dan bercakap dan bertindak perkara zahir dan batin dengan teliti setelah berfikir dengan betul.

11.Untuk itu,kita melatih diri menggunakan kelima-lima deria yang ada (iaitu penglihatan,pendengaran,bau,rasa dan sentuhan) dengan sempurna.Kelima-lima deria anugerah Allah SWT ini amat perlu digunakan demi mencari kebenaran di alam ini.

12.Kebanyakan manusia dianugerahi kelima-lima deria tersebut dengan lengkap.Kita harus bersyukur atas nikmat tidak dikurangkan salah satu daripadanya.

13.Dalam usaha berfikir ke arah mencari kebenaran dalam hidup seharian kebiasaannya,kita akan menggunakan sebahagian organ/deria ini lebih dari yang lain bagi mengumpul maklumat/fakta yang ada sebelum apa-apa keputusan dibuat.

14.Jadi jika anda seorang yang penting dalam masyarakat seperti politikus dll maka anda perlu memperhebatkan kepekaan/kebolehan semua deria yang ada untuk mengesan dengan teliti,luas dan menyeluruh sesuatu isu.Fahami dengan mendalam,berfikir dengan betul ke arah mencari kebenaran sebelum membuka mulut bercakap/bertindak.

15.Apabila sesuatu yang perkatakan/diputuskan itu betul dan tepat hasil dari berfikir ke arah kebenaran yang diamalkan maka ianya akan memuaskan hati semua pihak

16.Dengan pelbagai sumber yang ada sekitar kita maka pengesanan fizikal,mental,mekanikal dan teknikal serta komputer juga dunia maklumat tanpa sempadan kini iaitu internet maka memudahkan kita mengenal pasti sama ada seseorang itu penipu atau kaki temberang.JADI BERCAKAP BENARLAH.......untuk itu berfikirlah ke arah kebenaran demi sebuah matlamat perjuangan yang suci......iaitu mencari redha ilahi.Sekian

No comments:

Post a Comment