Thursday, March 22, 2012

Perihal Berfikir

1.Aktiviti berfikir adalah perkara penting dalam menjalani hidup ini.

2.Aktuviti berfikir ini adala 'berat' diantara segala perkara yang lain.Oleh itu,tidak ramai orang yang mampu melakukannya dengan baik.

3.Sebenarnya,kita tidak pernah berhenti berfikir.

4.Sebenarnya,berfikir adalah kegiatan mental yang membezakan antara manusia dan makhluk lain.

5.Seperi semua maklum,otak adalah organ yang digunakan untuk aktiviti berfikir.

6.Untuk lebih mudah faham,diumpamakan seperti berikut :....OTAK seperti pisau, sementara MINDA adalah ketajaman pisau yang boleh diasah agar lebih tajam dan berjesan.

7.Minda adalah akal fikiran atau daya berfikir.

8.Mental adakah berkaitan dengan pemikiran (yang mengenai ) batin.

9.Semua orang berfikir. Aktiviti berfikir tidak perlu diajar.Tetapi perlu pertingkatkan kemahirannya agar kita berfikir seperti mana yang sepatutnya dan dapat membuat keputusan yang baik bagi menyelesaikan masalah.

10.Kemahiran berfikir penting kerana perkembangan intelek seseorang individu itu bergantung kepadanya disamping perkembangan rohani,jasmani dan emosi.

11.Ada pelbagai jenis kemahiran berfikir,iaitu analitikal,logikal,kritikal,objektif,sistematik,pragmatik,positif,negatif,konstruktif,proaktif,projektif,kreatif,perspektif,lateral,vertikal,emotif dll.

12.Kita perlu tingkatkan kemahiran (skill) berfikir kita dengan teknik berfikir yang betul untuk bijak menjana idea yang bermanfaat bagi djri sendiri dan orang lain.

13.Untuk memberitahu apa itu berfikir pun sebenarnya kita perlu berfikir.Jadi bolehlah dikatakan bahawa berfikir itu adalah proses merencana dan merancang sesuatu,atau berfikir adalah tindakan untuk menimbang pilihan sebelum memulakan sesuatu perkara.

14.Sebenarnya,berfikir sebelum membuat sesuatu akan meningkatkan motivasi.Jadi,berfikirlah bagaimana untuk memajukan diri,atau mencapai matlamat hidup.Ingatlah bahawa kegiatan berfikir bukan milik orang intekek sahaja.

15.Aktiviti berfikir tidak dapat dipisahkan dari pemikiran.Istilah pemikiran boleh didefinisikan sebagai proses menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu,menerokai pelbagai kemungkinan idea dan ciptaan dan membuat pertimbangan yang wajar,bagi membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat refleksi dan metakognitif terhadap proses yang dialami.

16.Buah fikiran yang bernas terhasil dari pemikiran yang baik menerusi kemahiran berfikir yang betul,demi sebuah kehidupan,untuk itu kita perlu......

>>> meningkatkan kualiti pemikiran
>>> membuat keputusan yang tepat senasa berfikir
>>> menghasilkan idea yang bernas ketika berfikir
>>> mengeluarkan pendapat yang jitu
>>> memberi pandangan yang kritis
>>> menghasilkan kreativiti dan inovasi
>>> membezakan baik dan buruk
>>> menghadapi cabaran terkini
>>> mengatasi kesilapan berfikir [akibat dari berkifir secara terburu-buru,fikiran sempit,fikiran kabur dan bercelaru]
>>> mengembangkan intelek
>>> bersikap terbuka dalam menerima dan memberi pendapat
>>> membina keyakibpnan diri untuk berhujah
>>> membuat pertimbangan berdasarkan alasan dan bukti
>>> berani memberi pandangan dan kritik

17.Akhir kata,diucapkan selamat berfikir......latih berfikir secara kreatif,kritis untuk membuat keputusan dan menyekesaikan masalah dengan bijak dimana aplikasikan semua pengetahuan,pengalaman dan kemahiran berfikir secara lebih proaktif dimana saja.Sekian.

No comments:

Post a Comment