Friday, March 30, 2012

Kematangan berfikir

1.Tanpa kematangan berfikir dikalangan anggota masyarakat atau sesebuah organsasi maka krisis akan melanda.

2.Kajilah,selidiklah...akhir-akhir ini krisis demi krisis berlaku melanda organisasi termasuk parti politik,kerajaan hatta diperingkat dunia sekali pun.

3.Kita akan mendapati krisis yang terjadi itu akibat pelbagai faktor
seperti tiadanya sistem kawalan yang berkesan bagi mengujudkan penyatuan pemikiran akibat dari tiada kematangan berfikir disemua peringkat secara serius dimana akhirnya akan menimbulkan pelbagai pertentangan sikap dan tindakan dimana boleh berakhir dengan pergaduhan,perpecahan,peperangan dll.

4.Jadi kematangan berfikir perlu dibina dikalangan manusia/masyarakat agar mereka :-

## boleh berfikiran jauh

## mamu menimbang baik buruk jauh ke depan

## mampu dan dapat mengawal emosi disaat-saat genting/tegang

## ,dapat melihat sesuatu masalah dengan tepat pada tempatnya

5.Mereka yang tiada kematangan berfikir akan menanggapi sesuatu secara dangkal,penuh emosi,berat sebelah,sempit minda dn seterusnya terlanjur mengambil tindakan terburu-buru,mengikut nafsu,tidak tepat sasaran hingga membakar kelambu akibat marahkan nyamuk!!,

6.Kematangan berfikir juga akan mampu membentuk akhlak/peribadi serta dsiplin yang sempurna.Ini ditunjangi dengan kekuatan iman dan amal secara mantap.

7.Kematangan berfikir dikalangan ahli politik,pencacai politik dsg akan mampu mencegah politik'kotor' atau tektik jahat yang ada.

8.Kematangan berfikir akan menggunakan FAKTA bukannya AUTA.

10.Program-program yang menjurus ke arah orientasi pemikiran yang matang rasanya perlu dilaksanakan dari semasa ke semasa dikalangan angota organisasi/masyarakat bagi menanamkan dasar-dasar pemikirang yng betul,penyatuan pemikiran dan kematagan berfikir.

No comments:

Post a Comment