Thursday, March 8, 2012

Akibat merokok


1.Merokok merupakan penyebab kepada 40% penyakit jantung dan angin ahmar (stroke) dikalangan mereka dibawah umur 65 thn.

2.Merokok adalah 4 kali ganda berisiko mati akibat serangan janyung berbanding bukan perokok.

3.Merokok mengakibatkan anda membawa masuk berbagai jenis bahan beracun ke dalam tubuh badan anda melalui paru-paru dan seterusnya diserap ke dalam sistem peredaran darah anda.

4.Bahan-bahan beracun yang anda sedut itu akan mengecilkan salur darah anda,menyebabkan aliran darah tidak lancar,mengakibatkan berlakunya mendapan lemak dan seterusnya menyempitkan serta akhirnya salur darah tersumbat terus.

5.Akibat dari salur darah sempit maka tekanan darah anda akan meningkat,jantung terpaksa bekerja lebih kuat untuk mengatasi tekanan ini supaya darah dapat dihantar ke seluruh tubuh.

6.Merokok akan mengakibatkan rosaknya hemoglobin dalam sel darah merah,mengurangkan kurang upaya mengangkut oksigen.Oleh itu,kandungan oksigen dalam badan anda berkurangan.

7.Merokok akhirnya akan mengakibatkan jantung terpaksa bekerja lebih kuat,menghasilkan denyutan yang tidak normal dan memungkinkan serangan jantung.

8.Merokok juga boleh mengakibatkan gangguan aliran darah ke otak dimana boleh menyebabkan stroke/rosak otak/kanser.

9.Mereka yang terdedah kepada asap rokok (asap rokok di persekitaran disedut oleh orang tidak merokok/perokok pasif) juga mempunyai risiko yang tinggi terhadap serangan jantung.

10.Akibat terakhir dari aktiviti merokok adalah kematian mengejut disebabkan oleh serangan jantung dan angin ahmar.

11.Oleh kerana akibat merokok sangat bahaya maka jika anda seorang perokok,ambillah langkah bijak,BERHENTI MEROKOK SEBELUM TERLAMBAT?

No comments:

Post a Comment