Monday, March 12, 2012

Keupayaan otak manusia

1.Otak adalah organ yang unik dan penting dimana hampir semua anggota lain ditubuh manusia mempunyai kaitan dengannya.

2.Manusia menggunakan otaknya untuk berfikir,memerhati,menghafal,mengingat,menjangkau,berkhayal,membayangkan,mencari,menterjemah,menilai,mengupas,membuat keputusan,bertindak dll.

3.Antara keupayan unik otak manusia adalah seperti berikut:-

>> 1.Keupayaan untuk membantu meningkatkan fungsi pancaindera yang lain iaitu deria lihat,deria bau,deria sentuh,deria dengar dan deria rasa.Contohnya apabila mata melihat sesuatu kejadian,mata hanya nampak pada masa itu saja.Ianya hilang selepas itu.Tetapi otak merakam kejadian tersebut walau pun ianya berlaku cuma dalam sekelip mata.Otak boleh mengingat dan mengulangi kejadian tersebut berkali-kali.Begitulah juga dengan deria-deria yang lain.

>> 2.Keupayaan menggunakan maklumat dan rangsangan.Otak menerima maklumat daripada sesuatu kejadian/insiden yang dialami dan dilihat.Peristiwa itu dirakam/direkod dan pada bila-bila masa ianya boleh digunakan untuk tujuan tertentu.Dalam masa yang sama,maklumat ini boleh membantu seseorang bertindak jika dirangsang oleh sesuatu insiden yang lain.

>> 3.Keupayaan mengumpul pengalaman yang lalu.

>> 4.Keupayaan menilai,merancang dan mencetus idea.Keupayaan ini bergantung rapat dengan latihan yang berpanjangan dan sistematik.Otak yang diasuh dengan baik akan dapat menilai sesuatu dari pelbagai sudut.

>> 5. Keupayaan percaya kepada sesuatu yang ghaib.Dengan kebolehan ini manusia yakin dan percaya kepada ujudnya Tuhan dan keperluan agama dalam hidupnya.Orang Islam yakin wujudnya Allah SWT walau pun tidak melihatnya.

>> 6. Keupayan mwnjadi 'deria ke enam'.Ini merupakan satu kebolehan yang terdapat pada orang tertentu yang mempunyai 'gerak hati' tentang sesuatu perkara atau sesuatu yang akan terjadi..Bagi orang Islam disebut sebagai 'makrifat'.Bagi sesetrngah orang disebut sebagai 'telepathy'.

4.Keupayaan otak yang sempuna tidak boleh dibandingkan dengan mana-mana komputer,kerana otak manusialah yang mereka cipta komputer yang ada.

No comments:

Post a Comment