Tuesday, March 13, 2012

Berkaitan Pemikiran

1.Pemikiran melibatkan penggunaan akal (menggunakan organ otak) untuk berfikir,merenung,'melihat',mengkaji,membuat keputusan,menggunakan data simpanan yang dalam otak seperti latihan,pengalaman dll.

2.John Dewey (1933) menyatakan bahawa 'Pemikiran ialah perilaku menyelesaikan masalah'

3.Edward de Bono menyatakan bahawa 'Pemikiran ialah satu rangka operasi kemahiran dimana kepintaran bertindak melalui pengalaman (untuk sesuatu tujuan)'.

4.Jadi syarat untuk berfikir memerlukan tiga elemen menurut Bomo iaitu kemahiran,kebijaksanaan/kecerdasan dan pengalaman.

5.Menurut Vincent Ryan Ruggiera(1984) menyatakan bahawa 'Pemikiran sebagai aktiviti otak yang merangka sesuatu atau menyelesaikan masalah,membuat keputusan atau memenuhi kehendak untuk memahami.Pemikiran juga bertujuan mencari jawapan dan mencapai makna'.

6.Dakam pemikiran,Ruggiero menyatakan aktiviti otak melibatkan memerhati (observe),menghafal (memorize),mengingat (remember),menjangkau (wonder),menbayangkan/berkhayal (imagine),mencari (inquire),mentafsir/menterjemah (interprate),menilai (evaluate), dan memutuskan (judges).

7.Dari pengertian berkaitan pemikiran di atas,maka didapati bahawa penemuan ilmu memang menitik beratkan soal aktiviti otak yang melibatkan keupayaan yang amat tinggi.

8.Menurut Ruggiero,lebih ramai manusia 'searching for answer' dan ' reaching for meaning',maka lebih banyak ilmunya dan lebih tinggi pemikirannya.

9.Tamadun tinggi sesuatu bangsa bergantung jeoada hasil penemuan ilmu yang ada padanya.

10.Jadi jelas bahawa 'penguasaan dunia' bergantung kepada penguasaan ilmunya.

11.Ringkasnya,negara yang mempunyai 'ilmu yang banyak dan pemikiran yang tinggi' dapat 'menguasai dunia'

No comments:

Post a Comment