Sunday, March 18, 2012

Ciri -ciri Pemikiran Logik

1.Pemikiran logik adalah bentuk pemikiran yang bukan sahaja penting tetapi juga melatih itak membuat taakulan (mencari alasan) setiap kali membuat keputusan.

2.Pemikiran logik mengajar otak proses rasional dan meletak bukti,asas,dan data sebagai pra-kualifikasi untuk sesuatu keputusab/kesimpulan.Proses membuat kesimpulan adalah penting dan menjadi perjara terakhir dakam aktuviti berfikir.

3.Antara ciri-ciri pemikiran logik yang dapat membezakannya dengan cara pemikiran lain adalah seperti berikut:-

>>>1.Pemikiran logik bersifat satu sistem urutan

Sistem urutan bermajsud satu oerkara bermula dengan satu premis kemudian diikuti oleh urutan berikutnya satu demi satu tanpa ada percanggahan atau mengalih kepada yang lain.Urutan itu bergerak langkah-demi langkah dan tiap-tiap satunya mesti betul.
Pemikiran logik adalah suatu yang tersusun satu persatu.

>>>2.Pemikiran logik perlu mencari dan membuat penilaian

Sistem pemikiran logik merupakan sistem yang menitik beratkan penilaian,maka ia tidak berupaya mencipta/menerbitkan idea.
Pemikiran logik memberi perhatian kepada salah atau betul.Jika ia salah,maka ia tidak betul.Jika betul,maka ia tidak salah.
Setiap pernyataan mesti dinilai.Pemikiran logik perlu membuat pilihan yang manakah dikatakan salah dan yang manakah betul.

>>>3.Pemikiran logik memberi penekanan kepada analisis dan nencari kebenaran.

Pemikiran logik berlaku bilamana setiap perkara perlu dianalusa dan ducari yang mana atau salah.
Pemikuran logik itu tidak menerima kemungkinan,dimana ia tidak bersifat generatif.Jika ada unsur kemungkinan,maka pemikiran logik akan rosak.
Pemikiran logik semuanya bertitik tolak kepada proses menilai,mrnganalisa bagi memastikan apa yang betul dan salah.
Pemikiran logik entiasa mencari kebenaran.

No comments:

Post a Comment