Tuesday, March 20, 2012

Falasi

1.Perkataan 'falasi' bermaksud 'kesilapan pada cara berfikir'

2.Lebih tepat lagi 'falasi' boleh bermaksud : SATU HURAIAN,ALASAN,PENDAPAT, atau KESIMPULAN YANG KELIRU AKIBAT DARIPADA PENYALAHGUNAAN PROSES TAAKULAN.

3.Cuba lihat pernyataan dibawah:

"Saya betul-betul yakin bahawa dengan mengundi parti PAS dalam mana-mana pilihanraya boleh jamin masuk syurga.Semua manusia seperti saya memang biasa berbuat dosa sama ada kapecil atau besar selama hdup ini.Namun sejak kami yakin dengan cuma mengundi PAS dapat masuk syurga maka kami tidak risau lagi tentang kehidupan selepas mati sebab syurga sudah pasti dikecapi."

Pernyataan di atas adalah satu falasi kerana beberapa sebab :-

Pertama : Premis/asas membicarakan sesuatu yang difikirkan adalah tidak berkaitan kerana mengundi ( dalam sistem demokrasi tajaan barat/kafir/Yahudi itu bukannya Islamik) dan balasan syurga adalah untuk perkara/kerja/ibadat niat kerana Allah saja.Kaitan antara alasan mengundi PAS saja dapat masuk syurga tidak kena mengena keran PAS bukannya agama Islam(PAS cuma parti politik yang ditubuhkan dengan adanya sistem demokrasi sesat itu).Jadi,tidak boleh dibuat kesimpulan bahawa dapat masuk syurga dengan mengundi PAS.

Kedua : Premis tentang dapat masuk syurga dengan mengundi PAS tidak dapat diterima kerana syurga adalah hak Allah yang menentukannya dimana tidak terdapat syarat dari ajaran Islam bila undi PAS dapat masuk syurga.

Ketiga : Alsan yang dikemukan tidak memadai keran tidak dapat dibuktikan (tiada nas dari al-Quran dll) bahawa dengan satu peristiwa saja (mengundi PAS) maka kesimpulan boleh diambil.Mungkin boleh masuk syurga dengan cara lain yang ditunjukkan melalui ajaran Islam sebenar.Mengatakan bahawa dengan mengundi PAS boleh masuk syurga adalah keputusan/kesimpulan yang tidak tepat langsung.

Keempat : Terdapat kegagalan dalam hujahan menyokong atau menyangkal yang efektif bagi kesimpulan dibuat.Bagi contoh ini hujahan menyokong adalah tidak kukuh bila nas/bukti sahih tidak dinyatakan dengan tepat(cuma dibuat untuk pancing undi).

4.Seperti yang dinyatakan di atas,kedilapan cara berfikir menyebabkan berlakunya falasi.Mengamalkan berfikir secara logik boleh mengelak dari berlakunya falasi.

5.Para ahli pemikr logik menganggap falasi sebagai AMAT BERBAHAYA kerana sukar dikesan dan kerap meyakinkan jika tidak teliti.Dengan mengelak berlakunya falasi maka pernyataan menjadi lebih kukuh dan membina hujahan yang baik.

6.Kesilapan dalam berfkir berlaku akibat dari salah satu oerkara berikut:-

>>>1. Berfikir secara terburu-buru

>>>2. Fikiran yang sempit

>>>3. Fikiran bercelaru

>>>4. Fikiran kabur

No comments:

Post a Comment