Wednesday, March 14, 2012

Pemikiran Islam

1.Dalam Islam,pemikiran melibatkan Maha Pencipta iaitu Allah dan manusia sebagai hambaNya & khalfahNya.

2.Kita dikurniakan kehebatan yang sepatutnya digunakan sebaiknya untuk mengimbangi tuntutan/amalan dunia dan akhirat.

3.Amalan didunia merangkumi mencari,meneroka,mencipta dsg supaya mendatangkan kebaikan kepada umat manusia.

4.Sementara amalan akhirat pula ialah apabila kita mengakui kebesaran Allah SWT dan mengelak dari melakukan perkara jahat.

5.Hubungan antara Allah dan makhluknya boleh diringkaskan sebagai hubungan menegak (vertikal) dan melintang (horizontal).

6.Hubungan vertikal ialah hubungan terus antara Tuhan dengan makhluknya.Tuhan sebagai pencipta dan manusia sebagai yang dicipta.Tuhan sebagai khaliq dan manusia sebagai hamba.Ilmu mengenai Tuhan sebagai naqli.Undang-undang Tuhan sebagai fardhu ain.Hubungan vertikal ini melibatkan pemikiran tentang mempercayai sesuatu,beriman,beribadat dan mengabdikan diri kepada Allah untuk melakukan perkara-perkara baik/berfaedah.

7.Hubungan horizontal pula melibatkan manusia dengan manusia/mahkluk lain.Manusia sebagai makhluk.Manusia sebagai khalifah Tuhan di dunia.Ilmu yang dicari manusia sebagai ilmu aqli.Undang-undang/peraturan sesama manusia sebagai fardhu kifayah.Hubungan horizontal melibatkan pemikiran menggunakan ilmu untuk mereka-cipta,meneroka dan nencari benda-benda baru supaya nikmatnya dikecapi/menyenangkan diri sendiri dan manusia/makhluk lain.Dalam Islam ini dikira sebagai ibadah.

8.Ringkasnya pemikiran Islam mesti berpaksi kepada al-Quran sebagai rujukan/panduan beserta kekuatan minda manusia.Ilmu yang banyak hasil dari pemikiran yang tinggi membolehkan manusia menguasai segala-galanya berbanding makhluk lain.

9.Firman Allah SWT yang bermaksud 'Mereka itu sama sama ingat kepada Allah,baik pada waktu berdiri,duduk,atau sedang berbaring juga memikirkan tentang pencipta langit dan bumi.Mereka berkata:Ya Tuhan engkau tidaklah mencipta ini hanya sia-sia saja'.

Ayat ini membawa pengertian yang mendalam tentang pemikiran.Manusia perlu berfikir untuk mencari kebenaran,berfikir tentang kewujudannya, dengan melihat kebesaran Allah SWT sama ada di langit atau di muka bumi.

No comments:

Post a Comment