Thursday, March 8, 2012

Orang Melayu.....Jom berpolitik dengan bijaksana

1.Sama ada disedari atau tidak,dalam kalangan orang Melayu sekarang ada yang tidak kisah soal politik.

2.Ramai kalangan orang Melayu yang meminggirkan diri dari arus perdana politik dengan menganggap diri mereka sebagai berkecuali,duduk atas pagar dan 'apolitical' yang kononnya tidak berpihak kepada mana-mana parti politik sama ada pemerintah atau pembangkang.

3.Aliran pemikiran orang Melayu yang 'apolitical' ini sebenarnya sedang mengalami masalah sinis iaitu keadaan 'mood' kesangsian terhadap politik dan ahli politik dan boleh membawa kepada terhumbamnya 'survival' kuasa politik Melayu-Islam di negara ini.

4.Orang Melayu yang enggan berpolitik ini memberikan pelbagai alasan umpamanya meluat/bosan dengan kerenah ahli atau orang politik,hilang keyakinan/kepercayaan terhadap sistem politik demokrasi,tidak mahu campur urusan politik kerana ia berniaga mesti 'neutral',politik itu kotor penuh rasuah/penipuan dsg.

5.Disamping itu,golongan graduan Melayu,usahawan,ahli profesional Melayu,ahli korporat Melayu kononnya sudah hilang selera untuk berpolitik dan lebih suka berda di 'zon selesa'.

6.Mereka memberi alasan yang tidak bijak dan menganggap politik sebagai 'alat' yang merosakkan orang Melayu.....lalu sebahagian dari orang Melayu yang bijak-bijak dan cerdik terdidik pun rata-ratanya tidak berpolitik.....kata mereka apa peduli siapa perintah /jadi kerajaan aku tetap macam ni jugak 'tak bergerak tak makan'.....maka kurang dan akhirnya hilanglah gema politik Melayu....lsmbat laun tunggulah Melayu kena halau dari buminya sendiri!

7.Orang Melayu (dari semua golongan) mesti peka dan minat berpolitik arus perdana.Berpolitiklah ke arah mencapai agenda agama, bangsa dan negara......tiada istilah berkecuali atau lari dari politik arus perdana....Istilah kami tidak mahu berpolitik sepatutnya tidak relevan dalam masyarakat Melayu-Islam.

8.Sedar dan insaflah bahawa dengan bersikap 'apolitical' akan menyebabkan suara lantang/kuat Melayu telah lenyap/pupus dimana kuasa tawar-menawar politik arus perdana sudah tidak lagi dihormati.

9.Ingatlah bahawa suatu masa dulu nenek moyang kita bukan main berani berjuang menuntut kemerdekaan.Mereka sanggup berkorban dan amat bertungkus-lumus dalam landasan politik (walau pun lemah serba serbi) bermati-matian dan kemudian bukan main hebat berpolitik untuk memajukan agama,bangsa dan tanah air ini.Betapa baculnya kita hari ini yang takut berpolitik.

10.Sila kaji dan lihat bagaimana orang Cina berpolitik.Mereka mengamalkan politik yang sangat berhati-hati.Keputusan plitik mereka bersifat strategis,yang penting ialah survival Cina itu sendiri.

11.Orang Melayu mesti belajar dari orang Cina yang lebih bijak mengatur politiknya.Orang Cina dilihat pandai mengagih-agihkan undi mereka kepada kerajaan dan pembangkang secara tertur dan sitrmstik untuk mengujudkan keadaan 'check and balance' dari dalam dan luar kerajaan.Malangnya orang Melayu berpolitik hingga menjahanamkan segalanya!!

12.Di harap orang Melayu perlu segera memperkemaskan keadaan politiknya yang tidak strategik,tiada perancangan teliti agar tidak dipinggirkan terus dari arus politik perdana.....konsep politik kongsi kuasa sejarang boleh kenyap kalau Melayu tidak bijak berpolitik.

13.Berpolitiklah Melayu dengan penuh bijaksana....ini kerana politik sebenarnya boleh mengukuhkan tamadun Melayu-Islam di negara ini.

14.Berpolitiklah Melayu dengan penuh bijaksana....ini kerana tugas dan tanggungmawab politik ialah bagi mengurus kepentingan kita semua,keselamatan kita semua dan kesejahteraan serta kedaulatan kita semua.

15.Berpolitiklah Melayu dengan penuh bijaksana......ini kerana ia dapat membina peradaban serta kemajuan (pemikirandan kebendaan) tahap tinggi dimana dapt mengikat kesatuan ummah dalam menghrus negara,mengurus lerasaan kekitaan dan seterusnya mendorong kita semua cenderung kepada melakukan kebajikan/bersifat murni sejajar dengan kedaulatan dan kekuasaan politik yang hanya wujud untuk manusia.

16.Berpolitiklah Melayu dengan penuh bijaksana......ini kerana banyak kebaikan dari sudut kualiti kehidupan,kepuasan dan keyakinan hidup adalah hasilan dari kita yang berpolitik dengan betul(tidak beremosi/sentimen tertentu).

17.Malangnya,yang menimbulkan masalah dalam politik Melayu sekarang adalah politik yang pro partisan melampau,dimana menjadikanhujah bela diri mereka saja sebagai betul dan menyerang lawan sebagai salah walsu pun fakta dan realiti sebaliknya.

18.Malangnya,politik Melayu dipenuhi dengan sikap taksub/fanatik membabi-buta hingga menyebabkan mereka hilang kewarasan,hilang keseimbangan dan hilang kebijaksanaan berhikmah.Elemen taksub berparti politik ini memang memecah-belahksn umat Melayu-Islam di negara ini.

19.Berpolitiklah Melayu dengan penuh bijaksana......namun perlu ingat bahawa kita akhirnya sebagai manusia akan bertanggungjawab kepada Allah SWT.

No comments:

Post a Comment