Monday, March 26, 2012

Ciri-ciri Pemidato Hebat

1.Isi kandungan yang kukuh

Pastikan berbaloi dan penuh dengan isi kandungan yang dapat menjawab setiap persoalan pendengar.Sentiasa berkongsi sesuatu yang khalayak mungkin rasakan ia nilai-nilai yang berguna untcuk hidup mereka.

2.Unsur lawak jenaka

Seseorang yang anda boleh kongsi ketawa memang akan disukai.Pemidato yang baik akan mencari jalan untuk membuat khalayaknya tersenyum seawal ucapan bermula.Tidak perlulah menjadi pelawak memadai sekadar memperkatakan sesuatu yang humor dan mencuit hati.

3.Mesej tersusun

Susun nota atau catatan ucapan untuk memudahkan anda.Jangan sampaikan hujah anda dalam keadaan kelam kabut,ianya tidak boleh dimaafkan.Pendengar sepatutnya dapat menerima mesej dan mengingstinya dengan mudah dan memberi makna mendalam

4.Mudah didekati

Pemidato sebaiknya datang awal dan bertemu tetamu ketika mereka sampai.Ini mampu memberi impresi terbaik kerana khalayak suka pemidato yang boleh didekati.Janganlah seseorang pemidato itu masuk dan keluar pentas secara tergesa-gesa.

5.Jujur pada diri sendiri

Jadilah diri sendiri dan berlaku jujur dengan khalayak.Jangan tiru gaya orang lain.Anda adalah anda....asli.

6.Semula jadi

Beri ekspresi yang semula jadi (natural),tidak dibuat-buat.

7.Bersemangat

Lebih bersemangat mesej disampaikan,maka lebih besar peluang ia akan terus diingati atau diamalkan.Berucap mampu memindah tenaga hanya melalui perkataan.Sesuatu yang diperjuangkan pemidato akan mudah difahami bila dinyatakan dengan penuh semangat.


ANDA BOLEH KAYA DENGAN MENJADI PEMIDATO YANG HEBAT.APA YANG MELUNCUR DARI MULUT PEMIDATO BOLEH MENDATANGKAN DUIT.ORANG RAMAI SANGGUP MEMBAYAR SEMATA-MATA UNTUK MENDENGAR PEMIDATO HEBAT BERUCAP.

No comments:

Post a Comment