Saturday, March 24, 2012

Faedah Berfikir

1.Kajian mendapati orang yang jarang-jarang berfikir atau jarang memerah otaknya untuk berfikir mempunyai cuma palng minimum 10 billon sel yang tiap satunya berhubung antara satu sama lain.Manakala orang yang RAJIN BERFIKIR atau kuat berfikir mempunyai hingga 1 trillion sel dalam kapasiti saiz otak yang sama.Semakin kuat/rajin/kerap kita berfikir maka semakin banyak sel yang terbentuk.

2.Dari sudut agama pula,tentu sekali orang yang berfikir perihal akhirat akan membuat dirinya sentiasa berhati-hati dalam setiap tingkah lakunya agar tidak mengundang kemurkaan Allah,kerana kesedaran bahawa setiap amalan yang baik dan buruk akan dihitung walau pun sebesar biji sawi sekalipun.

3.Hayati sabda Rasululah SAW berikut, diriwayatkan dari Abi Sulaman,Nabi SAW bersabda : "Berfikir tentang akhirat itu akan memperoleh hikmah dan menghidupkan hati.Dan berfikir pada (kesibukan ) dunia semata-mata maka akan menjadi dinding (yang mengkaburkannya) tentang akhirat."

4.Sementara masih waras dan sihat,inilah masanya untuk kita menggunakan sepeuhnya nikmat akal fikiran yang sangat hebat ini untuk meraisasikan impian diri dan agama.Fikirkanlah tentang tahap keimanan kita,kualiti hidup kita, akhlak dan ibadah kita,serta persediaan kita menghadapi kematian bagi mengadap Allah nanti.

5.Firman Allah SWT dalam surah Al-Imran ayat 190 yang bermaksud : Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi,dan pada pertukaran malam dan siang,ada tanda-tanda kekuasaan,kebijaksanaan dan keluasan hemah Allah bagi orang-orang yang berakal (berfikir).

6.Berfikir akan setiap kejadian ciptaan Allah SWT dengan mendalam dan kelebihan nikmatNya akan menimbulkan perasaan syukur.
Dimana ini akan melenyapkan rasa tamak,hasad dan dengki.

7.Dengan berfikir akan membuatkan kita mengetahui dimana kedudukan diri kita,siapa kita di sisi Allah SWT,menjadikan kita lebih insaf dan berusaha agar lebih betaqwa dan mengukuhkan keimanan.

8.Dengan berfikir akan kebesaran Allah SWT maka akan menghidarkan diri kita dari penyakit WAHAN dalam hati dan fikiran...iaitu penyakit " CINTAKAN DUNIA,TAKUTKAN MATI ".Penyakit wahan ini mesti dibasmi bagi mengelakkan manusia berpaling dari perintah Allah SWT.

9.Sebenarnya,berfikir sesaat lebih baik dari ibadat 70 tahun.
Satu hari seorang sahabat Nabi SAW,Miqdad Ibnu Al-Aswad berjumpa dengan Abu Hurairah r.a. lau beliau mengkhabarkan kepada Miqdad : " Aku mendengar Rasulullah memberitahu kepada ku,barang siapa yang berfikir satu saat maka itu terlebih baik daripada beribadat tujuh puluh tahun."Jadi berfikirlah terutama tentang kematian dan huru-harayang berlaku menjelang saat kematian dan penghijrahan kita ke alam barzakh dll pemikiran ke arah menguatkan keimanan kita dimana boleh mendatangkan rasa keagungan kepada Allah SWT dalam diri.

10.Dengan berfikir secara betul maka semua yang berlaku disekeliling kita pasti ada pengajarannya.Ambillah iktibar darinya dengan berfikir semoga mendapat redha dariNya.

11.Berfikir itu cermin hati,dan dengannya kita melihat segala kebaikan,kesilapan,manfaat dan mudarat dalam perihal kehidupan kita.

No comments:

Post a Comment