Thursday, March 15, 2012

Pemikiran Keimanan

1.Pemikiran keimanan adalah berfikir ke arah kepercayaan tertentu dimana ini merupakan inti pati lenting bagi membina manusia.

2.Salah satu kehebatan manusia melalui kekuatan otaknya adalah kehebatan untuk percaya kepada perkara ghaib.

3.Sejak wujudnya manusia,pencarian kepada satu kuasa yang lebih daripadanya berlaku,dan sejak itu manusia mempercayai suatu kuasa dan yakin kepadanya.

4.Dengan pemikiran yang meyakinkan inilah manusia percaya kepada kuasa tersebut kerana ianya mendatangkan kebaikan kepadanya.

5.Konsep kepercayaan ini berasas kepada sesuatu yang baik,suci dan murni.

6.Manusia melalui pemikiran keimanannya yakin bahawa kepercayaan adanya tuhan yang kemudian disebut agama dimana boleh membawa kesejahteraan kepada manusia.Manusia yang beragama dan benar-benar menghayatinya akan mempunyai akhlak mulia dan sifat yang luhur.

7.Pemikiran keimanan akan menyebabkan manusia beragama dimana agama adalah pegangan yang memberi semangat baru bagi mengharungi hidup kerana keunggulan dan keluhurannya membawa ketenteraman dalam hidup.

8.Pemikiran keimanan merupakan sesuatu yang menjadikan konsep kesejahteraan manusia wujud dimana manusia akan ada pegangan yang menjadi panduan dalam setiap perlakuannya.

9.Pemikiran keimanan agama mengajar kepada nilai-nilai yang tinggi kepada pengikutnya dengan tujuan membawa kepada kebaikan dan melarang melakukan perkra-perkara yang buruk yang bertujuan memberi kesejahteraan kepada penganutnya.

10.Dalam ikhtiar manusia melalui pemikiran keimanannya mencari tuhan maka wujudlah beberapa kelompok manusia iaitu:-

>>>1.Golongan 'agnotisme'......satu golongan yang berikhtiar mencari siapah tuhan.Mereka mencari-cari dimanakah tuhan dan apakah itu tuhan.Perbuatan ini melibatkan hanya penggunaan akal sahaja,dan mereka gagal menemui/berjumpa tuhan.

>>>2.Golongan 'sekularisme'....satu golongan yang hanya bergantung kepada perkiraan akal dan kebendaan tanpa bersandar jepada agama.Bagi golongan ini apa saja cara dibolehkan asal mendapat habuan dan laba.

>>>3. Golongan 'athiesme'.......golongan yang tidak percaya adanya tuhan.Mereka percaya kejadian manusia ialah proses semula jadi.Kebolehan dan jejayaan manusia menguasai ilmu dan kemahiran adalah terletak pada manusia itu sendiri.Tidak ada kuasa lain yang membantu dan menentukannya.Asas pertimbangan ialah akal.Jika akal kata boleh,maka tidak ada siapa yang boleh menghalangnya.

11.Pemikiran keimanan yang salah akan membawa manusia sampai ke jurang yang menyesatkan....maka berlakulah 'kegoncangan jiwa' yang mengakibatkan berlakunya penyelewengan terhadap diri,masyarakat dan negara.

No comments:

Post a Comment