Friday, March 16, 2012

Kemahiran Pemikiran

1.Apabila berbincang soal pemikiran,kita mesti mengambil tahu bagaimana proses pemikiran ini dapat dipertingkatkan,apakah ramuan yang menyebabkan sesetengah manusia dapat menggunakan pemikiran dengan baik dan sebahagiannya tidak pula.

2.Persoalannya bolehkah pemikiran dimahirkan atau adakah pemikiran merupakan satu kemahiran.

3.Mengikut de Bono dalam bukunya 'The Thinking Course' menyatakan bahawa pemikiran adalah satu perkara biasa seperti berjalan,bernafas,tidur dll.Tiada perkara yang perlu dilakukan bila seseorang itu berjalan,bernafas, tidur dll kerana ini perkara rutin semua manusia dan satu perkara semula jadi.

4.Jika seseorang itu cerdas dan bijaksana maka ianya seorang ahli pemikir.Jika seseorang itu tidak cerdas/tidak bijaksana maka nasib orang itulah dan dia perlu dengar kepada orang bijak.

5.Pemikiran sebagai satu kemahiran dilihat sebagai perbuatan biasa seperti kemahiran memandu,memasak,menjahit dll.Maksudnya sesiapa pun boleh mendapat kemahiran jika dia mahu.

6.Jadi kemahiran berfikir boleh dicapai oleh sesiapa saja dengan syarat ada kehendak,hasrat,perhatian diikuti dengan latihan.

7.Ringkasnya,kemahiran pemikiran bergantung kepada latihan.Apabila kemahiran dikuasai maka kelancaran dan keberkesanan perbuatan/pemikiran menjadikannya satu yang menyeronokkan.Oleh itu kemahiran dalam pemikiran jangan dianggap sukar dan tidak boleh dilakukan sama seperti kemahiran-kemahiran lain spt berbasikal,berenang dsg.

8.Kemahiran dalam pemikiran merangkumi tiga aspek iaitu:-

>>>1.Aspek pertama ialah latihan secara tidak formal yang berlaku semasa kanak-kanak berada di rumah oleh ibu bapa.

>>>2.Aspek kedua ialah latihan yang formal di sekolah dan institusi pendidikan melalui ajaran guru,kerja makmsl,kerja bengkel,kerja lapangan dll.

>>>3.Aspek ketiga ialah dalam segala bentuk pengalaman iaitu proses meningkatkan ilmu melalui 'hands-on' yang melibatkan peningkatan kemahiran bagi sesuatu profesyen spt pentadbir,guru,pensyarah,teknologis,saintis dll.


9.Kesemua aspek diatas melibatkan pemikiran dan pembinaan ilmu dan merupakan satu proses yang amat penting dalam kebolehan otak manusia.

No comments:

Post a Comment