Friday, March 30, 2012

Bagaimana politikus sepatutnya berfikir

1.Sebagai seorang politikus yang profesional yang sedang bekerja membantu orang ramai mengatasi masalah kehidupan harus berfikir.

2.Proses berfikir inilah yang kemudiannya menjadi asas ke atas sebarang keputusan yang akan diambilnya terhadap sebarang persoalan yang timbul.

3.Pemikiran politikus tersebut mesti meliputi dalam hal perancangan,perencanaan, hingga ke proses pelaksanaannya,yang kemudian akan menghasilkan suatu tindakan yang berkesan.

4.Untuk mendapat hasil yang baik,politikus mesti mempunyai cara berfikir yang betul bagi mengujudkan keputusan yang tepat.

5.Sebaliknya,bila cara berfikir politikus tersebut salah,maka keputusan yang akan diambil juga akan salah,dimana ini boleh mendatang implikasi besar kepada rakyat yang dipimpinnya.

6.Jadi,dapat dikatakan bahawa proses berfikir seseorang politikus sangat penting bagi menentukan penyelesaian masalah yang timbul dapat di atasi dengan sebaiknya.

7.Namun,dari apa yang di amati,ada politikus yang tidak dapat berfikir dengan betul,ianya hanya 'hidup' dalam dunia politik berasaskan sentimen dan isu tertentu saja.Politikus 'bodoh' seperti ini tidak layak dipilih!!!

8.Politikus berfikir dengan berbekalkan ilmu,pengetahuan,pengalaman dan daya kreatif yang tinggi.Ini akan berguna agar sesuatu persoalan yang dibangkitkan akan dapat dihurai langkah demi langkah dengan cara berfikir yang betul.

9.Politikus yang bijak akan dapat menghuraikan langkah demi langkah proses berfikirnya bermula dari identifikasi tujuan berfikir

10.Tujuan utama politikus berkecimpung dalam bidang politik adalah untuk membangunkan agama, bangsa dan negara bukannya menjahanamkan apa yang telah ada dengan provokasi sepanjang masa demi merebut kuasa.Politikus yang bodoh saja akan berpolitik dengan penuh emosional

11.Politikus bijak akan berpolitik menerusi menerusi wadah yang betul demi ukhuwah,musyawarah,wasatiah melaksanakan amanah

12.Politikus yang dapat berfikir dengan betul akan sentiasa mendekati pengikutnya bagi mengetahui keperluan mereka agar semua masalah dapat dibereskan.

13.Ringkasnya,politikus tidak boleh berfikir untuk kepentingan dirinyasaja sebaliknya berjewajipan menjaga hidup rakyat dibawahnya.Inilah fungsi politikus terhahadap masyarakat/negara.Politikus mesti sentiasa berfikur ke arah itu.

14.Politikus yang gagal berfikir bagi mensejahterakan rakyat perlulah berundur.

15.Politikus yang bijak berfikir juga tidak terhenti setakat mensejahterakan rakyat di kehidupan dunia,tetapi mereka mesti juga mampu berfikir untuk mempersiapkan dirinya,keluarganya dan masyarakatnya mengadap Tuhan Yang Maha Esa.

16.Cuma politikus yang mempunyai fahaman dan pegangan agama yang kuat saja mampu berfikir bagi merealisasikan fungsinya untuk mempersiapkan diri mengadap Tuhan.

17.Politikus yang penuh 'dosa' dan sejarah hidupnya penuh skandal rasuah,seks,penipu,dll kejahatan bertentangan agama tidak mampu berfikir ke arah kebahgiaan dunia dan akhirat masyarakatnya.Politikus berfikir secara 'kotor' dan penuh kekotoran mesti ditolak.

18.Politikus semua...tidak kiralah di peringkat mana...blogger,peminat cerita politik,kaki borak kaki lima,kaki sembang kedai kopi,dll....selamat berfikir dengan profesional dan betul......jauhi emosi.....guna FAKTA bukannya AUTA.....Sekian.

No comments:

Post a Comment