Friday, August 5, 2011

JANGAN KELUH-KESAH....

1.Keluh-kesah sebenarnya adalah termasuk penyakit hati,iaitu bentuk ketidaksabaran kita dalam menerima ketentuan Allah.

2.Keluh-kesah sebenarnya tidak sedikit pun menyelesaikan masalah ,malah cuma menunjukkan kita tidak sabar.

3.Seterusnya,keluh-kesah menjadikan kita lebih emosional,penuh sentimen dimana boleh merugikan semua pihak.

4.Keluh-kesah membuatkan kita tercabar dalam sesuatu masalah...seakan perancangan dan keinginan kita lebih baik dari apa yang ditakdirkan Allah.

5.Keluh-kesah bukan perkara remeh-temeh,ianya bukan perkara kecil,tapi cerminan bahawa kita tidak sabar.

6.Keluh-kesah adalah kualifikasi pengawalan diri kita.Dimana kualiti seseorang itu tidak diukur dengan sesuatu yang besar-besar,tetapi yang kecil-kecil umpamanya sikap keluh-kesah dan tidak sabar dalam menempuh ujian hidup dsg.

7.Keluh-kesah mesti dihapuskan/dikurangkan kerana ada banyak nikmatnya yang tersendiri dikecapi.

8.Bila hilang kesuh-kesah,maka kita akan jadi lebih bersopan-santun,lebih tenang dimana batin lebih ringan emosionalnya.Dengan keadaan sedemikian kita akan mampu menakluki sesuatu situasi yang keras dan kasar.

9.Bagi menghilangkan keluh -kesah,kita hendaklah memberikan respon/lisan iaitu bercakap yang positif di atas setiap peristiwa/masalah yang dialami.Ini kerana setiap tindakbalas akan mempengaruhi persepsi kita terhadap masalah yang sedang melanda dan cara kita menyelesaikannya.Lebih dari itu,ia akan memberi kesan pula kepada orang lain yang ada disekeliling kita.

10. Keluh-kesah semestinya dihindari seratus peratus. Kita sebenarnya tidak perlu keluh-kesah/mengaduh dsg terhadap semua anugerah/nikmat yang diterima dari Allah.Terimalah segala ketentuan Allah dengan penuh redha dan bersyukurlah banyak-banyak.Seterusnya marilah kita banyak berdoa dan menambah ilmu ke jalan yang diredhai Allah.

No comments:

Post a Comment