Tuesday, August 9, 2011

JAGA TUTUR KATA....

1.Dalam kehidupan kita seharian beribu-ribu perkataan yang digunakan melalui tuturkata,ucapan,facebook,telefon,radio TV dsg bagi menyampai macam-macam mesej,maklumat ,berita dengan tujuan tertentu.

2,Sama ada kita sedar atau tidak,kadangkala tutur kata yang tidak dijaga boleh mendatangkan sesuatu yang tidak baik.Jadi berhati-hatilah kerana lidah tidak bertulang dan mulut tiada insuran.

3.Yang bisa kata-kata,yang nikmat pun kata-kata.

4.Kerana lidah badan binasa

5.Cakap siang pandang-pandang,cakap malam dengar-dengar.

6.Siakap senohong gelama ikan duri,cakap bohong lama-lama mencuri.

7.Berkata benarlah walau pun pahit.

8.Berkatalah perkara yang baik atau diam saja.

9.Lebih baik tidak berkata-kata (diam) daripada berkata-kata tanpa tujuan.

10.Seseorang dinilai dari tindakannya,bukan daripada kata-katanya.

11.Tindakan lebih nyaring dari kata-kata ('action speak louder than speak').

12.Seseorang tidak bertambah baik melalui hujahnya tetapi melalui contoh teladan(tindakan) sebab teladan lebih meyakinkan dari kata-kata.

13.Kita kurang yakin pada perkara yang didengar berbanding perkara yang kita lihat.

14.Saya dengar,saya lupa. Saya lihat, saya ingat.Saya buat, saya faham.

15.Setiap kali anda membuka mulut,keupayaan anda sebagai pemimpin di nilai....

16.Lebih baik peluru-peluru tajam daripada kata-kata tajam.

17.Mengawal lidah dikatakan perkara paling sukar.

18.Berbicara terlalu banyak biasanya di ikuti dengan berfikir yang terlalu sedikit.

19..Mulia cakap kerana beradap.Bermakna bual kerana berakal.Beisi bicara kerana berkira.Elok berbisik kerana selidik.Terpuji isyarat kerana cermat.

20.Berkatalah sesuatu dengan jujur sesuai dengan apa yang ada di dalam hati.

21.Akhir sekali,dalam apa jua yang kita lakukan berkaitan dengan lidah yang melahirkan kata-kata,kita haruslah berhati-hati.Ini kerana setiap apa yang diperkatakan akan diperhitungkan di akhirat nanti .


  

No comments:

Post a Comment