Friday, August 5, 2011

ILMU......

1.Sebenarnya semua ilmu itu adalah ilmu Allah.

2. Sebagai khalifah Allah di muka bumi ini menjadi tanggungjawab kita untuk menggunakan segala ilmu kurniaan Allah tersebut demi kebaikan manusia sejagat dan semua makhluk.

3.Agama Islam menuntut umatnya mencari ilmu dan mencintai ilmu serta menyarankan kita agar sentiasa berada dilingkungan orang-orang yang berilmu.

4.Sebenarnya,setiap perbuatan/tindakan yang kita lakukan adalah satu proses pembelajaran/mencari ilmu sejak dari dalam kandungan rahim ibu lagi.

5.Cara kita berjalan,makan,bercakap,duduk,memandu,berlari,tidur dsg merupakan sebahagian dari proses mencari ilmu/pembelajaran kita setiap hari.Pembelajaran berlangsung sepanjang hayat.

6.Ilmu tidak akan habis kerana setiap hari manusia mencari jalan untuk memperbaiki keadaan semasa mereka atau mengatasi masalah yang timbul dalam hidup ini.Contohnya dalam dunia perubatan,boleh dikatakan setiap hari ada saja ubat baru/kaedah rawatan ditemui bagi mengubat/merawat pelbagai jenis penyakit yang dialami manusia.Begitu jugalah dalam bidang-bidang lain.

7.Banyak lagi ilmu-ilmu Allah yang lain,sebagai contoh ilmu membuat bahan letupan adalah ilmu Allah dan jika digunakan ke jalan yang baik demi kemakmuran masyarakat seperti meletupkan bukit buat terowong lebuhraya/meletupkan lombing emas atau arang batu dsg maka ilmu membuat bahan letupan tersebut mendatang kebaikan

8.Sebaliknya jika ilmu membuat bahan letupan tersebut digunakan untuk membunuh makhluk lain seperti mengebom ikan,mengebom manusia yang tidak berdosa dsg maka itu telah tidak betul kerana ilmu telah disalahgunakan maka ini adalah satu perbuatan zalim kerana meletakkan benda/perbuatan ditempat yang tidak sepatutnya.

9.Bagaimakah caranya untuk kita menggunakan ilmu ke jalan yang terbaik?Jawapannya ialah hendaklah kita menanamkan NIAT untuk mencari keredhaan Allah.

10.Namun di arus pembangunan dunia yang begitu pesat,manusia sering dilalaikan dengan kemewahan harta benda/pangkat darjat dsg .Oleh itu,kadangkala kita lupa matlamat hidup yang sebenar,kita lupa tentang peri pentingnya ILMU AGAMA,dimana ilmu ini dapat membina sahsiah insan/akhlak dan menjamin kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.

(ILMU ITU IBARAT BATANG YANG MENEGAKKAN POKOK......)

No comments:

Post a Comment