Sunday, December 4, 2011

Angan-Angan Tikus dan Politikus

Pada suatu hari,anak tikus buat keputusan hendak menikah dengan matahari.Dia pun beritahu emaknya yang dia hendak menikah/berkahwin dengan matahari dan suruh emaknya pinang matahari.

Emaknya pun bertanya,'Kenapa engkau hendak menikah dengan matahari?Jawab anak tikus."Dalam dunia ini tidak ada yang lebih hebat dari matahari.Semua takut pada matahari.Matahari tidak takut pada sesiapa.Itu sebab saya teringin menikah dengan matahari.

Emak tikus pergi berjumpa matahari dan beritahu "anak aku hendak menikah dengan engkau".

Bila matahari tahu tikus teringin menikah dengannya kerana dia tidak takut pada sesiapa maka dia kata sebenarnya ada yang aku takut.Aku takut kepada awan kerana boleh lalu bawah aku ketika aku cerah.

Bila emak tikus beritahu anaknya bahawa awan lebih hebat dari matahari maka anaknya berkata,"kalau begitu saya nak menikah dengan awan"

Emak tikus pun pergi meminang awan.Emak tikus kata,"Wahai awan,matahari takut dekat engkau tentu engkau tidak takut dengan sesiapa".Jawab awan "aku cukup takut dekat angin.Angin yang pukul aku sampai cair jadi hujan".

Emak tikus beritahu pada anaknya rupanya awan takut pada angin.Emak tikus pun pergi berjumpa angin dan berkata "engkau tentu tidak takut pada sesiapa.Awan takut pada engkau,matahari pula takut pada awan".
Jawab angin "aku memang tidak takut pada sesiapa pun,kalau ada pun aku takut pada dinding kerana bila aku hendak terbang ke sana-sini dinding jadi penghalang.

Emak tikus cerita kepada anaknya dan anak tikus kata kalau macam itu saya nak menikah dengan dinding".

Emak tikus tanya pada dinding "engkau tentu tidak takut pada sesiapa kerana angin takut pada engkau,awan takut pada angin dan matahari takut pada awan".z

Jawab dinding "Ada,aku takut pada tikus.Dia gigit sehingga aku boleh tumbang".

AKHIRNYA TIKUS KATA KITA MENIKAH SAMA-SAMA TIKUS SAJALAH.


Jadi, kalau semua POLITIKUS hendak berangan-angan besar sekali pun (misalnya teringin nak jadi calun dalam pilihanrara dan seterusnya jadi YB kemudian EXCO/MENTERI dsg) janganlah sampai angan-angan karut.......ukurlah baju di badan sendiri.....cermin lah muka sendiri dulu....muahasabah diri.....jangan ego.

Begitu jugalah dengan parti POLITIK yang berangan-angan besar untuk menawan Putrajaya...jangan jadi Mat Jenin.....mentadbir negara bukan semudah membina istana pasir....

Buat parti POLITIK bernama UMNO.....intibar dari cerita angan-angan tikus di atas adalah.....perkuatkan perpaduan sesama ORANG UMNO sajalah......usah fikir sangat soal perkongsian kuasa dengan bukan Melayu......kesetiaan MCA,GERAKAN,MIC,PPP dll parti bukan MELAYU dalam BN bukannya boleh percaya sangat.

AKHIRNYA,ORANG ISLAM YANG BERPOLITIK PERLU RAPATKAN SAF SESAMA ORANG ISLAM SAJALAH.....orang kafir tetap musuh ALLAH.....ALLAHU AKBAR!!!!!!!

No comments:

Post a Comment