Thursday, April 19, 2012

Perseteruan Antara Kaum Melayu dan Kaum Cina di Malaysia

1.Memang sejak dari sebelum merdeka lagi terdapat jurang yang luas antara orang Melayu dan orang Cina dari segi adat istiadat,bahasa,makanan,pakaian,budaya dan agama.

2.Lebih jauh dari itu 'world view' antara kedua-dua kaum ini amat berbeza.

3.Sememangnya 'world view' orang Melayu,struktur sosial,juga agama Islam yang dianutinya TIDAK MEMUNGKINKAN berlakunya integrasi dengan etnik dan agama kaum yang lain,misalnya kahwin campur antara kedua-dua kaum tersebut cukup kurang.

4.Manakala 'world view' orang Cina mempunyai sifat takutkan orang asing (xenophobic) dan 'sinocentric'.

5.Pendudukan Jepun di Tanah Melayu dalam perang Dunia Kedua memperhebatkan lagi ketegangan antara kaum Melayu dan Cina.

6.Walau pun orang Melayu dan Cina sama-sama menderita kerana keganasan Jepun,tetapi orang Cina menderita lebih teruk kerana sikap mereka yang tidak dipercayai dan dicurigai oleh tentera Jepun.

7.Hubungan kaum ini menjadi semakin busuk lagi akibat tindakan British memperkenalkan skimMalayan Union.

8.Skim Malayan Union ini didakwa oleh orang Melayu merugikan mereka kerana ia terlalu banyak memberi untung kepada orang bukan Melayu

9.Apabila orang Melayu dan UMNO khususnya bangun menentang skim Malayan Union ini,maka British menarik balik cadangan tersebut dan digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948.

10.Dengan adanya Persektuan ini ia bermakna satu 'ipso facto' telah wujud iaitu Persekutuan Tanah Melayu sebagai NEGERI MELAYU(MALAY STATE).

11.Seterusnya menerusi politik,PROSES TOLAK ANSUR TERBESAR telah dilakukan oleh Parti Perikatan dalam tahun1956,iaitu apabila MCA (Malaysian Chinese Association) BERSETUJU MENERIMA HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU dan sekaligus memperolehi syarat KEWARGANEGARAAN YANG LONGGAR.

12.Ingatlah bahawa soal 'TOLAK ANSUR' sebagai TERAS UTAMA MASA DEPAN NEGARA.Jadikan ini wasiat nenek moyang kita.

13.Justeru itu apabila Lee Kuan Yew pemimpin PAP dan PM Singapura bertindak MENGUTUK dan MENCABAR HAK ISTIMEWA MELAYU,maka Singapura disingkirkan dari Malaysia.Lihatlah orang Cina menjadi punca perpisahan Singapura!!!!!

14.Walau pun PAP meninggalkan politik Malaysia,namun PERJUANGAN POLITIK ANTI MELAYU DAN ANTI ISLAMNYA diteruskan oleh DAP mulai Mac 1966 hingga ke saat ini.

15.Perjuangan DAP yang berbau perkauman itu amat dibenci oleh orang Melayu....malangnya PAS dan Melayu PKR berjaya diperkudakan oleh DAP yang racist menjadi rakan sekutu bagi melingkup UMNO hari ini.Lihatlah siapa tipu siapa? Lihatkah siapa bodoh siapa cerdik dalam percaturan politik legasi Lee Kuan Yew ini?

16.Apabila parti DAP dan parti GERAKAN mengadakan "Perarakan Kemenangan" maka orang Melayu merasa AMAT TERHIRIS dengan cemuhan dan kata nista pilihanraya 1969,nista seperti

'MELAYU SUDAH JATUH' (The Malay have fallen)

'KUALA LUMPUR SEKARANG CINA PUNYA' (Kuala Lumpur now belongs to Chinese)

'INI NEGERI BUKAN MELAYU PUNYA,KITA MAHU HALAU SEMUA MELAYU' (The country does not belongs to Makays,we want to chase out all the Malays) dan sebagainya.

Lihat siapa yang biadap,siapa yang mula buat provokasi?

17.Kata-kata cemuhan yang MENGHINA MELAYU ini telah menyebabkan kemarahan orang Melayu menjadi semakin meluap-luap.MAKA MELETUSKAH PERISTIWA BERDARAH 13 MEI 1969.

18.Isu perkauman pilihanraya 1969 telah mempertajamkan lagi KETEGANGAN KAUM di negara ini.

19.Kemenangan parti-parti pembangkang memperjuangkan kaumlah yang memuncakkan ketegangan kaum hingga kini.

20. Tunku Abdul Rahman menyatakan bahawa kejadian kacau bilau itu didalangi oleh KOMUNIS dan KONGSI GELAP CINA.

21.Bagi orang Melayu peristiwa 13 Mei,orang yang bertanggungjawab terhadap "all of these cuprits were Chinese"

22.Peristiwa 13 Mei akibat dari KEENGGANAN GENERASI MUDA CINA MENERIMA TOLAK ANSUR oleh 'old guard'MCA dengan UMNO.

23.Kesimpulannya,Peristiwa 13Mei 1969 disebabkan oleh polarisasi etnik dan perseteruan antara kaum.

24.Sedarlah bahawa orang Cina yng berhijrah ke tanah Melayu tetap tidak mahu atau tidak dapat atau sukar menyesuaikan diri mereka dengan sikap dan nilai hidup serta pemikiran orang Melayu.Antara sikap orang Cina adalah 'they do not share a common history,heritage or culture and even their language,dress,food,daily habits,religous beliefs and economic pursuits are different.They do not 'dream the same dream'

25.Selepas peristiwa 13 Mei,sekitar menjelang tahun 1971,sebenarnya terdapat tiga pilihan bagi orang Cina di Malaysia iaitu sama ada menerima PROSES ASSIMILASI (bertindak menyerap budaya setempat kedalam sistem mereka) atau menerima PROSES INTEGRASI dengan masyarakat Malaysia bagi menjadi satu suku kaum seperti Malanau,Iban,Bajau,Dusun,Kadazan,India,Siam,Sikh dsg atau orang. Cina terus memilih untuk MENGASINGKAN DIRI dan terkeluar dari arus utama masyarakat Malaysia.

26.Jika masyarajat Cina di Malaysia memilih untuk mengasing diri seperti sekarang maka yakinlah bahawa pergeseran kaum akan berterusan dan akhirnya akan membawa kepada meletusnya 'racial violence and perhaps tend the country asunder'
Mahukah mengulangi peristiwa 13Mei sekali lagi?

27.Ada orang berkata bahawa Dasar Bahasa dan Dasar Pelajaran Kebangsaan sebenarnya menjadi punca/kunci kepada masalah perkauman dan tidak disenangi oleh orang Cina.Betul ke begitu?

28.Bagi saya,memang lah pada peringkat awalnya dasar-dasar tersebut nampak macam merugikan kaum Cina dan perlu ditentang oleh orang Cina,namun jika mereka ikhlas dan bersedia menerimanya,kelak akan terhasillah orang CINA MALAYSIA yang terdidik melalui perantaraan Bahasa Malaysia dan mempunyai pandangan sebagai rakyat negara Malaysia dengan identitinya tersendiri.Hal ini telah wujud bagi CINA THAILAND dan CINA INDONESIA.Tak mustahil berlaku bagi Malaysia.Fahamilah bahawa tanah besar China bukan lagi negara bagi orang Cina yang TELAH menjadi warganegara Malaysia (hai orang Cina.....your motherland China has no longer your country,even though your Chinese ancesstors were from China).Berbanggalah jadi rakyat Malaysia dengan memiliki identiti tersendiri untuk senang dikenali di luar negara sebagai China Malaysia!!!

29.Sebagai Cina Malaysia perlu setia dengan Malaysia tanpa sebarang prasangka atau 'prejudice'.

30.IN FACT,IN ALL PART OF THE WORLD,THE IMMAGRANTS WOULD QUICKLY ADOPT AND PRACTICE THE ORIGINAL LANGUAGE AND CULTURE OF THE COUNTRY,IN ORDER TO BLEND IN AND BE ACCEPTED.BUT ONLY IN MALAYSIA THAT SUCH CASES OF ALIEN-CITIZEN' IS COMMON......why?...due to MALAYSIAN CHINESE FAULT.......tanya sama itu Dong Zong,Jiao Zong dan DAP bila mau jadi ORANG MALAYSIA? atau mau merealisasikan legasi PAP arahan Lee Kuan Yew bagi menjadi Malaysia sebagai SINGAPURA KEDUA'....ingat wasiat nenek moyang kita dimana TERAS TOLAK ANSUR amat penting.Jika orang Cina berkeras juga,jangan ingat bangsa lain bodoh,jangan ingat Melayu akan terus diperkulikan.....MELAYU SANGGUP KONGSI KUASA,MAU KE CINA KONGSI KAYA?
MELAYU TELAH TERLALU BANYAK BERKORBAN DEMI PERPADUAN nasional!!!!!!!

31.Mungkin dengan pelaksanaan SEKOLAH WAWASAN secara teratur dan serius masalah perseteruan kaum ini akan dapat diatasi sedikut demi sedikit.BERSEKUTU BERTAMBAH MUTU.

No comments:

Post a Comment