Friday, March 9, 2012

Inilah hakikat kehidupan....renungkanlah.

1.Renungkanlah diri kita sendiri supaya kita mengetahui apa yang sebenarnya kita inginkan dalam hidup yang sementara ini.

2.Fikirkanlah juga dengan teliti untuk mengetahui apa yang menyibukkan diri kita sepanjang masa.

3.Renungkanlah adakah harta yang menjadi keinginan kita,maka ketahuilah bahawa harta tidak akan kekal menjadi milik kita,cuma harta yang di manfaatkan kejalan kebajikan /sedekah jariyah saja berguna kelak .

4.Fikirkanlah adakah anak-anak yang menyebabkan kita sibuk sepanjang masa,maka ketahuilah cuma anak yang soleh yang boleh berdoa untuk kita.Jadi didiklah anak agar jadi soleh.

5.Renungkanlah adakah pangkat dan kedudukan memalingkan kita dari jalan kebenaran,maka kita mesti sedar bahawa pangkat dan kedudukan juga akan hilang satu hari nanti.maka ketahuilah bahawa yang membezakan kita cuma taqwa.

6.Fikirkanlah adakah kenikmatan dunia ini (harta,wanita, takhta dll) yang menjadi keinginan dan memalingkan kita dari Allah SWT,maka ketahuilah bahawa kehidupan dunia ini adalah permainan dan sesuatu yang melalaikan.Ingatlah bahawa kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.

7.Renungkanlah bahawa kita perlu menjadikan pelbagai keinginan itu sebagai satu keinginan saja iaitu keinginan untuk meningkatkan ketaatan kepada Allah.

8.Fikirkanlah bahawa kita perlu bertaubatlah kepada Allah SWT dari segala kemaksiatan dan dosa yang kita lakukan selama hidup ini.

No comments:

Post a Comment